Loď Fram bola prvou pasívnou stavbou
V roku 1896 sa vydal Fritjof Nansen na expedíciu k severnému pólu. Svoju loď na to dôsledne pripravoval, a v jeho denníku nájdeme aj popis, ktorý sa veľmi približuje tomu čo my dnes voláme pasívny štandard:
"... Trup lode bol lemovaný dechtovanou plsťou, potom prišiel priestor s korkovou výplňou, ďalej drevené obloženie, nasledovala hustá vrstva plsti, ďalšie vzduchotesné linoleum a konečne vnútorné obloženie stropu a stien salónu a kabín.... všetko v celkovej hrúbke približne 15 palcov (38cm). ...Svetlík, ktorý bol najviac vystavený chladu, bol chránený tromi sklenenými tabuľami za sebou ...Vo Fram je pohodlné bývanie. Či teplomer ukazuje 22°C nad nulou alebo na 22°C pod ňou, v kachliach nekúrime. Vetranie je vynikajúce, a to najmä preto, že sme nainštalovali vzdušnú plachtu, ktorá posiela studený, zimný vzduch cez ventilátor; napriek tomu tu sedíme v teple a pohodlí, len s horiacou lampou. Rozmýšľam nad úplným odstránením kachlí; iba zavadzajú."
Fridtjof Nansen, 1896
Teda zdá sa, že jediné čo im chýbalo bolo vetranie s rekuperáciou tepla...
Loď Fram zamrznutá v ľade blízko severného pólu
Cesta Fridtjofa Nansena v roku 1896 - modrá: pohyb lode zamrznutej v ľade